Avelsföreningen Svenska Ardennerhästen > Evenemang > Årsmöte och Avelskonferens
Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

2 juli, 2022 - 2 juli, 2022 - 2 juli, 2022

Årsmöte och Avelskonferens

Välkomna till Vara folkhögskola den 2:a juli!

I januari i år bjöd vi in samtliga medlemmar till en digital avelskonferens. Den planerades från början att vara fysisk men i och med restriktioner pga. corona beslutades det att ha den digitalt i stället. Det gjorde att vi kunde erbjuda våra medlemmar att deltaga riskfritt och kostnadsfritt. Positivt om vi såg till antalet anmälda deltagare, men det blir aldrig detsamma att ha en digital konferens som en fysisk. Vi förstod att flera deltagare saknade den diskussion som kommer naturligt på en fysisk träff. Därför vill vi nu bjuda in till en uppföljning på avelskonferensen. Även om ni missat den första avelskonferensen så är ni välkomna och kommer finna ämnet nyttigt och intressant.

Tema Avelskonferens Ardennerhästen har få registrerade föl i förhållande till antalet betäckningar. För att få klarhet i vad som händer med eventuella dräktigheter efter betäckning har vi genomfört en digital undersökning hos våra medlemmar, den här presenterades på konferensen den 29 januari. Då var även veterinär Helena Kättström inbjuden föreläsare för att ge råd i ämnet. Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att ett sätt för att få ett bättre resultat är att sprida mer kunskap, både när det gäller stoets förutsättningar till dräktighet, bära foster fram till fölning och sist men inte minst lyckas med fölningen och därefter hålla sto och föl friska. Hantering av stoet hos hingsthållaren samt att betäcka vid rätt tidpunkt var ytterligare ett par viktiga saker som togs upp. Allt detta är viktig kunskap för att ardenneruppfödarna ska kunna förbättra resultatet. På avelskonferensen den 2 juli kommer vi ta upp ämnet igen.

Tidsprogram den 2:a juli

9.30 – 10.00 Fralla och kaffe
10.00 – 12.00 Avelskonferens
12.00 – 12.45 Lunch
12.45 – 14.30 forts. Avelskonferens
14.30 – 15.00 Eftermiddagsfika
15.00 – 16.00 Tillfälle att titta på Avelsföreningens silversamling
16.00 Årsmöte
18.30 Årsmötesmiddag

Anmälan

Kostnad för avelskonferens inklusive ankomstfika, lunch, eftermiddagsfika: 250 kr
Kostnad för årsmötesmiddag: 200 kr

Anmälan senast 20 juni, genom insättning till BG nr: 5227-7415 el. swish 123 381 86 48. Glöm inte att ange avsändare, samt meddela ev. allergier eller specialkost.

Datum:
2 juli, 2022