Välkomna till Riksutställning samt rid- och körbrukstävlan 2021 i Bollerup 31/7 – 1/8

Nu närmar vi oss med stormsteg en utav årets höjdpunkter. Tyvärr är hästdeltagandet inte så stort, men utställningen är efterlängtad och vi genomför den ändå. Nytt för i år är tävling i brukskörning och bruksridning.

Om du som hästägare går i tankarna att du skulle vilja visa din häst eller delta i tävling, men missat att anmäla den så är vi villiga att lösa detta. Hör då vänligen av dig till kansliet eller pm till Facebooksidan så ska du få hjälp. Vi ses i Bollerup på årets ardennerhästfest!!

LÖRDAG
Klockan 9.00 Bangenomgång gällande körning och ridning.
Klockan 10.00 Start exteriör
1-åriga hingstar
1-åriga ston
2-åriga ston
4-åriga ston med föl
9 år och äldre ston med föl
Hingstföl
9 år och äldre ston utan föl

Bruksridning

Invigning med välkomsttal av Simon Blix som presenterar Bollerup.

Lunch en timme

Brukskörning

Exteriör
3-åriga ston
3 åriga godkända hingstar godkända enligt rasvisa krav
4-8 års hingstar godkända enligt rasvisa krav
9 år och äldre hingstar godkända enligt rasvisa krav

SÖNDAG
Klockan 10.00 Klassvis rangering och prisutdelning för exteriör
Klassvinnare 40 poäng eller mer går vidare till Best in Show

Prisutdelning Brukskörning och Bruksridning
l bruksklasserna utdelas Best Allround

Proposition

Arrangör: Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen.

Datum: 31/7-1/8 2021

Plats: Bollerup

Domare exteriör: Håkan Erlandsson och Jennie Söderström

Domare brukstävlan: Kjell Rickardsson

Anmälningsavgift: Avgiften är följande: Exteriör 600:- / Brukstävlan 200:- per styck, Boxhyra för helgen inkl.hösilage samt tvätt och desinficering – (ej strö) 825:- / per box. I boxhyran ingår 25% moms. Strö finns att köpa.

Anmälningsavgiften insättes på Avelsföreningens Bankgiro 5227 – 7415. Swish: 123 381 86 48

Anmälan: Internet anmälan www.blabasen.se/sh/anmalan. I andra hand pappersanmälan. Blankett kan laddas ner här och som skickas till AfSA:s kansli, Jan-Sivert Antonsson Nygatan 7 571 62 Bodafors.

Sista anmälningsdag: 20 Juli

Hästägare ska vara medlem i Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen. Alla hästar utom föl ska vara flätade i man och svans. Alla hästar utom föl ska visas i träns med bett. Uppvisarna rekommenderas att vara klädd i mörka byxor och vit överdel. Klass segrare med 40 poäng eller mer går vidare i tävlan om Best in Show.  Hästägarförsäkran ska lämnas i stall sekretariatet innan urlastning av häst. Visare 16 år och yngre ska bära hjälm. Visare av hingst ska vara 16 år eller äldre. Anmälaren medger att personuppgifter kan publiceras i föreningen tidning, katalog och hemsida. Utställningen börjar 09.00 båda dagarna. Godkänd hingst kan sundhetskontrolleras

Klasser

Klass 1: 1 åriga hingstar och valacker
Klass 2: 2 åriga hingstar och valacker
Klass 3: 3 åriga och äldre valacker
Klass 4: 1 åriga ston
Klass 5: 2 åriga ston
Klass 6: 3 åriga ston
Klass 7: 4 åriga ston med föl
Klass 8: 5-8 års ston med föl
Klass 9: 9 år och äldre ston med föl
Klass 10: Hingstföl
Klass 11: Stoföl
Klass 12: 4-8 års ston utan föl
Klass 13: 9 år och äldre ston utan föl
Klass14: 3 åriga godkända hingstar enligt rasvisa krav
Klass 15: 4-8 års hingstar godkända enligt rasvisa krav
Klass 16: 9 år och äldre hingstar godkända enligt rasvisa krav.
Klass 17: Bruks körtävlan
Klass 18: Bruks ridtävlan

Arrangören förbehåller sig rätten att göra ändringar i propositionen. Ev. överklagan mot beslut skickas till Svenska Hästavelsföreningen senast 10 dagar efter att hästägaren erhållit beslutet.

Ardennermästerskap i körning och ridning

Se sidan för Ardennermästerskap 2021 för information gällande upplägg och regler. Anmälan sker enligt propositionen ovan.

Förslag på Boende

På Bollerup finns boende för de som önskar.
Dubbelrum 672:- / dygn
Enkelrum 402:- / dygn
Sänglinne 75:- / person

Husvagn/Husbil inkl. el (tillgång till dush/WC 224:- / dygn). I dessa priser ingår moms.

Önskar Ni detta alternativ, ska det vara betalt och klart till den 20 juli på Avelsföreningens Bankgiro Nr.5227-7415
Swish: 123 381 86 48 – glöm inte ange avsändare

Kontaktperson: Gunnar, 0703-840653

Avelsföreningens årsmöte

Äger rum på lördag kväll 31/7 kl. 18.30 i Gymnastiksalen på Bollerup.

Styrelsen till förfogande

Fredagen den 30/7 finns styrelsen till förfogande kl. 19.00

Grillfest

Efter årsmöte kommer det att bli Grillfest och på menyn står det helstekt gris. Obligatoriskt med anmälan senast den 20 juli. Pris 160:- / per person, utan dricka. Insättes på Avelsföreningens Bankgiro 5227 – 7415, Swish: 123 381 86 48 – glöm inte ange avsändare, Meddela även eventuella allergier. Inga efteranmälningar

Under dagarna kommer det att finnas möjlighet att köpa ”dagens” – korv, hamburgare, potatissallad m.m. Det kan även finnas möjlighet att köpa frukost.

Floby Överskottslager

Börje i Floby levererar förbeställda varor på Riksutställningen, beställning mottages tacksamt innan helgen, men tar även emot beställning på plats.
Floby Överskottslager
Tel 070-3405289
info@flobyoverskottslager.se

Utställningens status

Utställningen följer Svenska Hästavelsförbundets antagna jävsregler. Resultaten är avelsvärderingsgrundande.

Foto: Pernilla Hägg