Brunte 11920 Riksetta 2016 med 46 poäng. Ägare Jan Andersson, Bredaryd.
Foto Pernilla Hägg.

Riksutställning 2017

Arrangör: Avelsföreningen För Svenska Ardennerhästen
Plats: Elmia-området, Jönköping
Datum: 2017-08-05 – 2017-08-06
Domare: Jan-Sivert Antonsson, Anders Thorell

Anmäl dig här

Allmänna bestämmelser: Utställningen är öppen för renrasiga Ardennerhästar med godkänd stam och har hästpass. Föl ska vara efter rasen godkänd hingst. Hästen visas för hand, hingstar av person över 16 år. Föl ska ledas eller vara bundna vid modern. All ridning och körning är förbjuden mellan kl. 21.00-06.00. Hästägaren ska vara medlem i Avelsföreningen För Svenska Ardennerhästen. Alla hästar utom fölen ska vara flätade. Uppvisarna bör vara klädda i vit skjorta/jacka och mörka byxor.

Anmälan: Blankett kan fås från kansliet tel: 0380-37 21 90 eller från hemsidan: www.ardennerforeningen.nu, anmälan kan även ske direkt på hemsidan (vilket vi ser helst!). Anmäl senast 2017-07-20, då anmälningsavgiften är 500 kr inkl. box. Inga efteranmälningar. Vid ankomst betalas en depositionsavgift för boxen, 100 kr, som fås tillbaka efter rengjord och godkänd box. Anmälningsavgift betalas in på Avelsföreningens utställningskonto, innan utställningen. Pg: 545443-4.

Hästägarförsäkran: Lämnas i sekretariatet före urlastning.

Sekretariat: Är öppet på fredag kl. 15.00-22.00. Övriga tider meddelas på plats.

Uppstallning: sker företrädesvis i mobila boxar.

Sundhetskontroll: Godkända hingstar kan visas för sundhetskontroll, detta skall anges på anmälningsblanketten.

Arrangören förbehåller sig rätten till ändringar i denna proposition. Arrangören förbehåller sig rätten att gallra bland hästarna, vid för många anmälningar.

Camping på utställningsområdet: Det går jättebra att ha husvagn/husbil inne på utställningsområdet och då på det område vi kallar för ”terrassen”.
Det är ett måste att det ska bokas och betalas i förväg om du vill använda detta. Pris 500 kronor, inbetalt och klart senast 2017-06-30
Till Plusgiro nr 38 52 78 – 7. (Svenska Russavelsföreningen) Det finns inte någon duschmöjlighet inne på området utan vi kan hänvisa till Rosenlundsbadet som ligger i nära anslutning till Scandic Hotell. Där finns möjlighet att duscha fram till kl. 19 på kvällen för 40 kronor/person, ingen föranmälan.

Vi kan även rekommendera camping med stugor som heter Villa Björkhaga, som ligger strax intill Elmia, tel. 036-12 28 63.
Turistbyrån Jönköping 0771-21 13 00.
Racketcentrum Hotel, precis invid Elmia 036-336 60 00.
För boende på Scandic Elmia kontakta Avelsföreningen.

Scandic Hotell Middag kl. 20.00 lördagen den 5 augusti.
Begränsat antal platser så anmäl så fort som möjligt – först till kvarn gäller!

Anmälan på mail: info@ardennerforeningen.nu Pris 200 kronor inbetalas till plusgiro nr 38 52 78 – 7. (Svenska Russavelsföreningen) Dans ca kl. 21.30 till ”Calles kvintett” (med bl.a. Carl-Gustav Carlsson, Grebbestad – känd ardenner hingstuppfödare)

Grillkväll fredagen den 4 augusti kl. 20.00 – till ca kl. 22.00 – (även detta på Scandics uteservering) Pris 150 kronor inbetalt och klart senast 2017-07-05.
Till plusgiro nr 38 52 78 – 7. (Svenska Russavelsföreningen) Var noga med att ange från vem/vilka anmälningarna och inbetalningarna kommer ifrån. När betalningen är genomförd är också en anmälan gjord!

Utställningen

Utställningen startar kl. 09.00 på lördagen,
kl. 10.00 på söndagen.

På söndagen anordnas Showmanship för ardenner
med start kl. 08.00.
Detta skall även anmälas senast 2017-07-20.

Klasser

Alla klassvinnare med 40 poäng eller mer, går vidare till tävlan om Best in Show

Klass 1 1-åriga hingstar och valacker
Klass 2 1-åriga ston