Riksutställning samt rid- och körbrukstävlan 2021 i Bollerup 31/7 – 1/8

Proposition

Arrangör: Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen.

Datum: 31/7-1/8 2021

Plats: Bollerup

Domare exteriör: Håkan Erlandsson och Jennie Söderström

Domare brukstävlan: Kjell Rickardsson

Anmälningsavgift: Avgiften är följande: Exteriör 600:- / Brukstävlan 200:- per styck, Boxhyra för helgen inkl.hösilage samt tvätt och desinficering – (ej strö) 825:- / per box. I boxhyran ingår 25% moms.

Anmälningsavgiften insättes på Avelsföreningens Bankgiro 5227 – 7415. Swish: 123 381 86 48

Anmälan: Internet anmälan www.blabasen.se/sh/anmalan. I andra hand pappersanmälan. Blankett finns att ladda ner på föreningens hemsida, som skickas till AfSA:s kansli, Jan-Sivert Antonsson Nygatan 7 571 62 Bodafors.

Sista anmälningsdag: 210715

Hästägare ska vara medlem i Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen. Alla hästar utom föl ska vara flätade i man och svans. Alla hästar utom föl ska visas i träns med bett. Uppvisarna rekommenderas att vara klädd i mörka byxor och vit överdel. Klass segrare med 40 poäng eller mer går vidare i tävlan om Best in Show.  Hästägarförsäkran ska lämnas i stall sekretariatet innan urlastning av häst. Visare 16 år och yngre ska bära hjälm. Visare av hingst ska vara 16 år eller äldre. Anmälaren medger att personuppgifter kan publiceras i föreningen tidning, katalog och hemsida. Utställningen börjar 09.00 båda dagarna. Godkänd hingst kan sundhetskontrolleras

Klasser

Klass 1: 1 åriga hingstar och valacker
Klass 2: 2 åriga hingstar och valacker
Klass 3: 3 åriga och äldre valacker
Klass 4: 1 åriga ston
Klass 5: 2 åriga ston
Klass 6: 3 åriga ston
Klass 7: 4 åriga ston med föl
Klass 8: 5-8 års ston med föl
Klass 9: 9 år och äldre ston med föl
Klass 10: Hingstföl
Klass 11: Stoföl
Klass 12: 4-8 års ston utan föl
Klass 13: 9 år och äldre ston utan föl
Klass14: 3 åriga godkända hingstar enligt rasvisa krav
Klass 15: 4-8 års hingstar godkända enligt rasvisa krav
Klass 16: 9 år och äldre hingstar godkända enligt rasvisa krav.
Klass 17: Bruks körtävlan
Klass 18: Bruks ridtävlan

Arrangören förbehåller sig rätten att göra ändringar i propositionen. Ev. överklagan mot beslut skickas till Svenska Hästavelsföreningen senast 10 dagar efter att hästägaren erhållit beslutet.

Förslag på Boende

På Bollerup finns boende för de som önskar.
Dubbelrum 672:- / dygn
Enkelrum 402:- / dygn
Sänglinne 75:- / person

Husvagn/Husbil inkl. el (tillgång till dush/WC 224:- / dygn). I dessa priser ingår moms.

Önskar Ni detta alternativ, ska det vara betalt och klart till den 20 juli på Avelsföreningens Bankgiro Nr.5227-7415
Swish: 123 381 86 48 – glöm inte ange avsändare

Avelsföreningens årsmöte

Äger rum på lördag kväll 31/7 kl. 18.30 i Gymnastiksalen på Bollerup.

Styrelsen till förfogande

Fredagen den 30/7 finns styrelsen till förfogande kl. 19.00

Grillfest

Efter årsmöte kommer det att bli Grillfest och på menyn står det helstekt gris. Obligatoriskt med anmälan senast den 24 juli. Pris 160:- / per person, utan dricka. Insättes på Avelsföreningens Bankgiro 5227 – 7415, Swish: 123 381 86 48 – glöm inte ange avsändare, Meddela även eventuella allergier. Inga efteranmälningar

Under dagarna kommer det att finnas möjlighet att köpa ”dagens” – korv, hamburgare, potatissallad m.m. Det kan även finnas möjlighet att köpa frukost.

Utställningens status

Utställningen följer Svenska Hästavelsförbundets antagna jävsregler. Resultaten är avelsvärderingsgrundande.

Foto: Pernilla Hägg