Kristine & Respekt i julshowen
Kristine Fransson kör hingsten Resepekt i stora julshowen i Friends Arena. Foton Jenny Bjellqvist.

Sweden International Horse Show

Ardenner på Friends Arena 27-30 november

I anslutning till Första Advent ägde ett av de största hästevenemangen i Sverige rum. Sweden International Horse Show, tidigare på Globen, är nu på Friends Arena i Solna. 85 000 personer besökte tävlingarna, showerna och mässan.

När Svenska Hästavelsförbundet planerade att presentera sina 30 rasföreningar på mässan utsågs undertecknad till kontaktperson gentemot SH. Tillsammans med PR-kommitte´n har vi planerat och organiserat Ardennerföreningens deltagande med en häst och en monter. Men vi ville också visa upp ardennerhästen inne på stora arenan. Så presentationer och förhandlingar inleddes.

Vill bara informera om att de som kan bli tillfrågade  skall delta på i första hand Riksutsutställningen men även på Avelsvärderingen eller Sommarpremieringarna i olika uppvisningar. Hög klass på hästarna och trevligt uppträdande gäller också för att representera Ardennerföreningen.

I SH:s paddockprogram deltog Kristin Fransson med sin femåriga hingst Respekt 11866. Efter vissa personliga kontakter fick Kristin med Respekt medverka i direktsändning i TV4 Nyhetsmorgon. Inproviserat och proffsigt presenterade hon ardennerhästen och bjöd reportern på en åktur i vagnen. De följande dagarna reds förtjänstfullt Respekt  i dressyr  av Emmelie Lagerstrand Borg och kördes av Kristin .

Vid fyra tillfällen medverkade de också i den spektakulära Julshowen tillsammans med Marie-Louise Rungegård som körde  de vackra rödskimmlarna Carlang 11814 och Allie framför den julpyntade Julmustvagnen. Regissören Owe Sandström ville ha Walt Disney tema på showen och jag tror att ardennerhästarna starkt bidrog till detta. Som Owe sa ” vi ville ha en julhäst och det fick vi . Det är en ardenner ” !

Mässbesökarna fick klappa och bekanta sig med hästarna i monterboxarna . Treåriga Mysan från familjen Magnusson Misterhult  stog i vår box och charmade alla med sitt godmodiga sätt. Mysan deltog också i Årets Kallblod, som ägde rum på mässan, ihop med treårshingsten Maskerad 11916 äg Bengt Öberg. Rekordstor publik såg ett Shiresto koras till Årets Kallblod.

Undomssektionen  Caroline Pellrud och Sofie Skylvik  presenterade sin och föreningens verksamhet i Speakers Corner. De deltog också i SH Ungdomsträff,hjälpte till i montern och var speaker åt Kristin.

Ardenner hästarna har väckt stor beundran och intresse. Inte minst på sociala medier där de fått tusentals likes och i populära bloggar hos kända ryttare. Tror ardennerhästarna är välkomna tillbaka.

Vill till slut rikta ett stort tack till Kristin Fransson och Marie-Louise Rungegård med sina team och till monterpersonalen som alla gjort stor reklam för den Svenska Ardennerhästen. Tack också till Petra Alm på SH som varit till stor hjälp och till Ardennerföreningen som gjort detta möjligt.

Barbro Andersson

Marie-Louise Rungeg+Ñrd i julshowen
Marie-Louise Rungegård kör par med hingsten Carlang och stoet Allie.

Respekt k+Âruppvisning m+ñsspadocken
Kristine Fransson kör uppvisning med sin hingst Respekt.

Respekt & Emmelie Lagerstrand Borg
Respekt rids i dressyr av Emmelie Lagerstrand Borg.

Maskerad i +àrets Kallblod
Hingsten Maskerad tävlade i Årets Kallblod, ägare Bengt Öberg.

Mysan i +àrets Kallblod
Mysan tävlade också i Årets Kallblod, ägare familjen Magnusson.

Shirestoet blev +àrets Kallblod
Vinnare i Årets Kallblod blev ett vackert Shiresto.

Kristine & Respekt i Nyhetsmorgon
Kristine Fransson fanns på plats i TV4 och presenterade helgen och ardennerhästen, mycket bra!

Ungdomssektionen
Ungdomssektionen fanns på plats, här Sofie Skylvik och Caroline Pellrud.

Mysan i monterboxen
Mycket folk kring boxarna, här stoet Mysan.

Rungeg+Ñrd i julshowen
Marie-Louise kör par och gör reklam för Apotekarnes julmust i julshowen.