Ardennerbladet nr. 4

Hej på er alla ardennervänner!

Idag går startskottet för en av årets absolut största höjdpunkter – hingstpremieringen på Grevagården i Skövde. Ett samarbete mellan Moderlandsraserna – Gotlandsruss, Nordsvenska hästen och den Svenska Ardennerhästen. Därför uppmuntrar jag alla att besöka tillställningen i helgen. Ardennerhästarna visas på söndagen den 26 mars. Där kan man se allt från frivilliga körprov, burksprov, treåriga ardennerhingstar, äldre ardennerhingstar och höjningar. Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen kommer också ha sin monter på plats och det kommer vara showinslag under dagen! Det här vill ni inte missa Bruksproven startar 8.30 och exteriörbedömningen startar 10.00.

Jag vill också passa på att påminna om att köra era 2-årsston. Till alla medlemmar som utför ett enkelt körprov med sina 2-åriga ardennerston på sommarpremiering utgår en premie på 3000 kr. Tack vare att Ackordshäststiftelsen har beviljat pengar till detta projekt. Projektet pågår under tre år och jag vill uppmärksamma att i år, 2023, är det sista året på detta projekt. Så missa nu inte möjligheten till att meritera era tvååriga ardennerston och samtidigt erhålla ett bidrag för det. Anmäl till sommarpremiering och körprov, och skicka därefter in ansökan om körpremien via vår hemsida. Det går att läsa mer om det här: https://www.ardennerforeningen.nu/ackordhaststiftelsen-korpremie-till-tvaariga-ardennerston

Som ni också vet så firar vi 150-års jubileum i år! Det kommer uppmärksammas under hela året men framförallt under vår jubileumshelg 11-13 Augusti på Hällekis Säteri. Bland annat med en hejdundrande Riksutställning, där vi gärna vill visa upp ardennerhästen och dess olika användningsområden på olika sätt! Är du intresserad att tillsammans med din ardennerhäst visa upp er under ett showinslag? Maila din intresseanmälan till medlem@ardennerforeningen.nu. Vi ser fram emot att höra från er!

Sist men inte minst vill jag meddela att årets Avelskonferens kommer att hållas den 18:e Juni på Blomberg, som är en minnesvärd plats för våra Ardennerhästar. Programmet för Avelskonferensen kommer att publiceras längre fram. Men boka redan nu in 18 juni i era kalendrar!

Ha en fin helg!
Mvh Caroline Pellrud