Ardennerbladet nummer 5

Signe Krafth tittar på föl i hagen

Våren närmar sig och med det snart dags för utsläpp för våra hästar, en skön årstid väntar oss. Jag ser tillbaka någon månad, då det var betydligt kyligare väder. Tänker på Avelsvärderingen på Grevagården. En trevlig helg för oss hästmänniskor. En fröjd att se så många fina hingstar på ett och samma ställe! Hela 39 ardennerhingstar fanns på plast under helgen. 12 stycken hingstar blev nygodkända för avel därav 10 stycken 3-årshingstar och två 4-årshingstar. Väl förberedda och inte minst bra bruksprov gjorde ju inte saken sämre. Bra jobbat alla hingstägare!

2023 är ett utvärderingsår för central hingstpremiering. Vi lyfter frågan om vi ska ha hingstpremiering på ett ställe i landet eller om andra alternativ är bättre för den svenska ardennerhästen. Om du har/haft/vill skaffa ardenner och bor i norra Sverige, kontakta gärna styrelsen i AfSA via medlem@ardennerforeningen.nu Vi vill veta era synpunkter i frågan. Det går också bra att ringa någon av oss. Det viktigaste är att vi får veta vad ni har att säga om detta. Era synpunkter är viktiga!

Nu börjar ju hingstsäsongen och som alltid är det viktigt att betäcka sitt sto för att föra ardennerhästen framåt. Men kom ihåg att kanske se dig om lite längre bort gällande ert hingstval. Titta på vad hingsten kan förbättra på just ditt sto, ett sto kanske behöver starkare ben, ett annat sto kanske behöver en bättre överlinje eller komma upp i storlek.

Förra helgen arrangerades en Skogsmässa på Bolmsö. Ca 7000 besökare kom under dagen. Detta var verkligen ett tillfälle för ardennerhästen att visa upp sig. Avelsföreningen bistod med monter och delade ut information om ardennerhästen. Många köpte även PR-material. Givetvis fanns det ardennerhästar på plats! Tre enbet och ett par visade körning i terrängen, allt från körning med sax, släpa, skogsvagn och till och med griplastarvagn. Ett stort tack till alla som gjorde denna dag möjlig. Hoppas vi i framtiden kan deltaga på sådana här arrangemang där det är här vi möter framtida ardennerägare.

Ha en fin vår mvh Anton Krafth