Riksutställning i Vetlanda

Arrangör: Avelsföreningen För Svenska Ardennerhästen, Svenska Russavelsföreningen, samt Öst-Russ
Plats: Vetlandaortens Ryttarförening, Vetlanda
Datum: lördag 27 aug – söndag 28 aug 2022
Tid: Kl 09.00 båda dagarna
Domare Exteriör: Liselotte Erixon, Lennart Gustavsson

Anmälningsavgift: Exteriör 500 kr.
Uppstallning: Ett dygn 400 kr, inkl en bal spån.
Två dygn 650 kr inkl två balar spån.

Allmänna bestämmelser

Utställningen är öppen för renrasiga Ardennerhästar med godkänd stam och har hästpass. Föl ska vara efter rasen godkänd hingst. Hästen visas för hand, hingstar av person över 16 år. Visare 16 år och yngre ska bära hjälm. Föl ska ledas eller vara bundna vid modern. All ridning och körning är förbjuden mellan kl. 21.00-06.00. Hästägaren ska vara medlem i Avelsföreningen För Svenska Ardennerhästen. Alla hästar utom fölen ska vara flätade. Uppvisarna bör vara klädda i vit skjorta/jacka och mörka byxor.

Proposition gällande brukstävlan se information nästa sida och på AfSA:s hemsida. Anmälaren medger att personuppgifter kan publiceras i föreningen tidning, katalog och hemsida.

Anmälan

Anmälan sker via Blå Basen. Klicka här och följ instruktionerna, senast 2022-08-15, då anmälningsavgiften är 500 kr. Inga efteranmälningar. Vid ankomst betalas en depositionsavgift för boxen, 100 kr, som fås tillbaka efter rengjord och godkänd box.

Anmälningsavgift betalas in på Avelsföreningens utställningskonto, senast 2022-08-15. Bankgiro 5227-7415 eller Swish 123 381 86 48 ange vad betalningen avser.

Hästägarförsäkran

Lämnas i sekretariatet före urlastning.

Sekretariat

Öppet på fredag kl. 15.00-22.00. Övriga tider meddelas på plats.

Sundhetskontroll

Godkända hingstar kan visas för sundhetskontroll, detta skall anges vid anmälan.

Mat

Middag på lördagen klockan 19.00.

Meny

Potatissallad, kyckling, kassler, fläskfilé, smör och bröd, 4 olika sorters frukter 🍉, lättöl och mineralvatten. Specialkost finns om man anger det vid anmälan

Middagen kostar 200 kronor och anmälan ska ske senast den 19/8 och görs via Bankgiro 5227-7415 eller Swish 123 381 86 48. Ange vad betalningen avser.

Under dagarna kommer det att finnas möjlighet att köpa mat.

Boende

• Campingen på området som kostar 300 kr för hela helgen. Anmälan görs via betalning till Bankgiro 5227-7415 eller Swish 123 381 86 48. Ange namn och vad betalningen avser.
  • Kvarndammens Bed & Breekfast

Klass 15: Bruks körtävlan
Klass 16: Bruks ridtävlan
Alla klassvinnare med 40 poäng eller mer,
går vidare till tävlan om Best in Show på söndagen.

Brukstävlan i körning och ridning

Var med och tävla om den åtråvärda titeln “Svensk ArdennerMästare” i brukstävlan. Detta gäller både för körning eller ridning. Det är viktigt att vi får fram att Ardennerhästen är en allsidig brukshäst, som används både inom körning, ridning och avel.

Domare Brukskörning: Wåge Sjöberg
Domare Bruksridning: Elsa Klarin
Anmälningsavgift: 200 kr.
Sista anmälningsdag: 2022-08-15.

Mästerskapet sker enligt JUF:s bana och reglemente. Vissa moment utgår. Bangenomgång sker på plats tillsammans med domaren. Vårdad klädsel i stil med visningsklädsel. Hästen ska vara flätad. Minimiålder 14 år. Priser delas ut i respektive klass. Hästägarförsäkran och pass medtages. Exteriörbedömning sker ej samtidigt som kör- och ridtävling. Alla deltar under eget ansvar.

För regler och upplägg av bana se: http://www.JUF.se vidare under fliken Brukshäst. Frågor om mästerskapet ring Anton Kraft 076-243 24 17

Arrangören förbehåller sig rätten att göra ändringar i propositionen. Ev. överklagan mot beslut skickas till Svenska Hästavelsföreningen senast 10 dagar efter att hästägaren erhållit beslutet. Utställningen följer Svenska Hästavelsförbundets antagna jävsregler. Resultaten är avelsvärderingsgrundande.