Ardennerbladet nr. 2

Dags att publicera årets andra Ardennerblad. Anmälningstiden till avelsvärderingen på Grevagården har precis gått ut, och kan i skrivande stund konstatera att det totalt är 129 st hingstar anmälda till hela helgen. Under fredagen visas 3 åriga gotlandsruss och nordsvenskar. På lördagen är det 4 åriga och äldre hingstar samtliga raser och det är 22 st ardennerhingstar som kommer fram för visning och bruksprov. Söndagen ägnas åt 18 st 3 åriga ardennerhingstar samt sundhetskontroller. Grevagårdshelgen är lite utav startskottet för häståret och är en festlig tillställning där hästvänner från hela landet samlas och man får tillfälle att granska och njuta av de hingstar som kommer fram för avelsvärdering. Kanske är det där man väljer lämplig hingst till sitt sto eller kanske till och med får möjligt att köpa en nygodkänd hingst! För de hästägare som anmält sin hingst till avelsvärdering är detta viktiga dagar. Långt planerande och många timmars arbete har lagts ner innan det är dags att lasta sin ardennerhingst och åka till Grevagården, vill passa på att tacka alla er för det jobb som ni lägger ner och önska er alla lycka till!

I styrelsen går nu granskningsgruppen igenom de anmälda hingstarna och sammanställer underlag till avelsvärderingsnämnden. Moderlandsgruppen planerar tillsammans med delar av styrelserna i Nordsvenska hästen och Russavelsföreningen så att hela helgen flyter på och att funktionär finns. Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få, vill du på något sätt ställa upp någon eller alla dagar som funktionär, ber jag er kontakta någon i styrelse eller maila till medlem@ardennerforeningen.nu Som en del av att fira vårt jubileumsår kan vi berätta att vi kommer att trycka en ny hingstkatalog! Hingsthållarna har i samband med att årets betäckningslicens skickades ut fått information om detta och jag påminner lite om att skicka en ny bild på sin hingst om man önskar det annars används den som finns i vårt bildarkiv. Det är också viktigt att rapportera till vårt kansli om ev försäljningar, utstationeringar osv. Vi inväntar resultatet från årets avelsvärdering, sedan hoppas vi att kunna lämna in material för tryckning och att vi har en ny fin hingstkatalog till försäljning senare i vår.

Bildtext: Carola och Cronas Wega e: Carmin. Fotograf: Rosmarie Eriksson

I nästa vecka har vi fysiskt styrelsemöte med en gedigen dagordning. Digitala möten är ett väldigt bra alternativ, speciellt i en riksförening där styrelsen består av representanter från hela landet. Men det är viktigt att träffas emellanåt för att kunna nå och arbeta fram kloka beslut och genomtänkta evenemang. Vi är i startgropen på vårt jubileumsår och snart hoppas vi kunna presentera årets agenda för er. Vi är ju många som minns Blomberg 1998, och vår förhoppning är att skapa ett nytt minnesvärt jubileum!

Glada hälsningar
Carola Carlsson