Ardennerbladet nr. 7

Hej ardennervänner!

Nu har vi kommit fram till julmånaden för detta år 2023. Det blir lätt man då vill göra en tillbakablick och försöka sammanfatta vad som blev bra av alla tankar man bär på när det nya året snart rings in.

Önskelistan är lång. Första tanken som dyker upp är att alla krig och elände i världen kunde upphöra. Och sen som bonde, att växtåret blir bra. Att solen skiner när jag önskar det och att regnet kommer när det behövs så att hästar och andra djur får ett bra och gott foder. Det har varit tuffa tider för många djurägare de senaste åren.

Som vanligt var ett besök på Grevagården ett välkommet avbrott i vardagen för att beskåda hingstpremieringen. Att se och träffa alla förväntansfulla hästägare och alla intresserade hästmänniskor som vill se vilka som blir de nya godkända hingstarna som kan föra vår viktiga hästavel framåt. Känslan man får där nere på Grevagården är vilken glädje och förhoppning som visas för alla tre hästraserna Gotlandsruss, Nordsvensk och Ardenner.

Våren kom med allt som hör till årstiden till såsom fölningar och funderingar på ev. nya hingstar till att betäcka våra ston.

Sommarens stora höjdpunkt för oss ardennervänner är riksutställningen som i år dessutom var 150-årsjubileum av de första importerade ardennerhästarna till Sverige. Jag trodde inte man skulle nå upp till samma nivå som vid 125-årsjubileet på Blombergs säteri år 1998, där de första ardennerhästarna hamnade år 1873. Den stora ansamlingen av hästintresserade (ca 3500 st) på vackra Hellekis Säteri var minst sagt imponerande. Det kändes att vi var på samma nivå även idag med mycket bra hästar och glädjande var också alla ungdomar som kom och att många av dem även visade upp sina hästar. Bruksridning och brukskörning men även skogskörning visades också där på ett förtjänstfullt sätt.

År 1923 bildades Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen, så även det ett jubileum av de gångna 100 åren.

Några veckor därefter Hellekis var det dags för Elitvisningen, på klassiska Elmia, av några av de bästa ardennerhästar vi har. Fantastiska fina hästar som visades på ett mycket bra sätt av sina hängivna ägare.

Senare på aftonen hölls på Elmia avelsföreningens årsstämma, som leddes av Carl-Olof Öhrnell på ett förtjänstfullt sätt. Därefter delades ett stort antal priser ut till folk som på olika sätt har satt sitt avtryck med ardennerhästen i fokus.

Nu när vintern kommit med kyla och snö så tänker jag på alla de ardennerhästar och körkarlar som slitit, men samtidigt njutit, av de många gånger hårda arbetet som det förr innebar både för hästar och folk i skogen, speciellt de första veckorna innan folk och fä blev vana vid tillvaron.

Avslutningsvis vill jag önska er alla en fin julhelg i julsläden och bjällerkrans på hästen.

Lasse Wälås