Information om Riksutställning 2024

Datum: Lördag 3 augusti – Söndag 4 augusti.

Lördag: Exteriörutställning. Hästauktion.

Söndag: Brukskörning, bruksridning,
skogskörning. Best in Show

Arrangör: Avelsföreningen för Svenska
Ardennerhästen.

Plats: Tingsryds Rid- och Körklubb.

Domare: Elisabeth Ljungstorp.

Boxhyra: 500 kr för hela helgen.

Anmälningsavgift: 300 kr för exteriörutställning, 100 kr för varje bruksgren.

Allmänna bestämmelser
Utställningen är öppen för renrasiga Ardennerhästar med godkänd stam och som har hästpass. Föl ska vara efter rasen godkänd hingst. Hästen visas för hand, hingstar av person över 16 år. Visare 16 år och yngre ska bära hjälm. Föl ska ledas eller vara bundna vid modern. All ridning och körning är förbjuden mellan kl. 21.00-06.00. Hästägaren ska vara medlem i Avelsföreningen För Svenska Ardennerhästen. Alla hästar utom fölen ska vara flätade.

Uppvisarna bör vara klädda i vit skjorta och mörka byxor.

Proposition gällande brukstävlan se information nästa sida eller gå in på hemsidan www.ardennerforeningen.nu Anmälaren godkänner att personuppgifter kan publiceras i föreningens tidning, katalog, social media, hemsida och eventuella andra medier.

Hästägarförsäkran
Lämnas i sekretariatet före urlastning.

Sekretariat
Öppettider meddelas i katalogen och på hemsidan. Övriga tider meddelas på plats. Nummerlappar finns i sekretariatet.

Sundhetskontroll
Godkända hingstar kan visas för sundhetskontroll, detta skall anges vid anmälan.

Anmälan
Anmälan sker via Blå Basen, gå in på följande länk https://www.blabasen.se/sh/anmalan/Anmalan?a=steg_02&btf=2024090, leta upp evenemanget och följ instruktionerna. Sista anmälningsdag är 18 juli. Anmälan är bindande. Inga efteranmälningar tas emot. Ingen återbetalning sker om hästen skulle strykas, endast mot uppvisande av veterinärintyg. Kostnad för boxhyra på 500 kronor samt anmälnings-avgift ska vara tillhanda Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen senast torsdag 18 juli. Ej rengjord box vid utställningens slut debiteras med 500 kronor.

Inbetalning sker på Avelsföreningens utställningskonto, senast 2024-07-18. Betalning sker i samband med anmälan.

Bankgiro: 5227-7415 tex: Exteriör och hästens namn.

Swish: 123 381 86 48 tex: Exteriör och hästens namn.

Mat
Under dagarna kommer det att finnas möjlighet att köpa mat.

Force majeure
I fall av naturkatastrofer, pandemi, epidemi, krig eller andra jämförbara exceptionella omständigheter kan arrangören åberopa force majeure och ställa in evenemanget.

Grillbuffé fredag kväll
En härlig grillbuffé med kött, kyckling, korv m.m. på Restaurang Mårdslycke på campingen. 200 kronor/person exkl dryck.

Betalning till AfSA sker i samband med anmälan senast 18 juli.

Bankgiro: 5227-7415, Swish: 123 381 86 48.

Middag lördag kväll
Varmrätt och dessert med fläskfilé, potatisgratäng, rödvinsås, sallad inkl dessert på Restaurang Mårdslycke på campingen.

300 kronor/person exkl dryck. Ring restaurangen 0477-105 80 för vegetariskt alternativ eller allergier.

Betalning till AfSA sker i samband med anmälan senast 18 juli. Bankgiro: 5227-7415, Swish: 123 381 86 48.

Boende
Tingsryds Resort AB, här finns campingplatser och stugor, boka i tid, uppge kod Ardennerhästen. Reception 0477-105 54.

Auktion kvalitetshästar

På lördagen hålls en auktion av kvalitetshästar.

Maila din presentation till medlem@ardennerforeningen.nu, senast 18 juli. Frågor ring Mats Gustavsson 070-261 82 34.

Kostnad 500 kronor i auktionsavgift plus 500 kronor per box.

Betalning till föreningens konto, bankgiro 5227-7415 eller

Swish 123 381 86 48.

Ange vad betalningen avser, tex auktion, namn och box.

Vi förbehåller oss rätten att begränsa antalet hästar till auktionen.

Brukskörning, bruksridning och skogskörning

På söndag förmiddag sker tävlingar i brukskörning och bruksridning samt skogskörning.

Brukstävlingarna sker enligt JUF:s bana och reglemente. Vissa moment utgår. Bangenomgång sker på plats tillsammans med domaren. I övrigt gäller proppen till vänster. Alla deltar under eget ansvar. För regler och upplägg av bana se: www.JUF.se vidare under fliken Brukshäst. Frågor ring Anton Krafth 076-243 24 17.

Minst fyra deltagande ekipage för brukskörning/bruksridning och minst fyra deltagande ekipage för skogskörningsklass gäller för att tävlingen ska bli av.

Klasser till anmälan

Klass 1 1-åriga hingstar och valacker

Klass 2 1-åriga ston

Klass 3 2-åriga hingstar och valacker

Klass 4 2-åriga ston

Klass 5 3-åriga ston

Klass 6 Yngre fölston 4-8 år

Klass 7 Äldre fölston 9 år och äldre

Klass 8 3-åriga hingstar

Klass 9 Yngre hingstar 4-8 år

Klass 10 Äldre hingstar 9 år och äldre

Klass 11 Valacker 3 år och äldre

Klass 12 Yngre sto utan föl 4-8 år

Klass 13 Äldre sto utan föl 9 år och äldre

Klass 14 Föl

Klass 15 Bruks körtävlan

Klass 16 Bruks ridtävlan

Klass 17 Skogskörning

Klass 18 Hästauktion

Vid intresse att visa familjegrupp, vänligen kontakta info@ardennerforeningen.nu

Alla klassvinnare med 40 poäng eller mer, går vidare till tävlan om Best in Show på söndagen.

Foto: Pernilla Hägg