Rådgivande unghingstbedömning

Avelsföreningen Svenska Ardennerhästen, Föreningen Nordsvenska Hästen och Svenska Russavelsföreningen inbjuder till rådgivande unghingstbedömning

Platser:

27/8 Luleå Elisabeth Ljungstorp (ext) & Lennart Enberg (körning)
28/8 Umeå Elisabeth Ljungstorp (ext) & Lennart Enberg (körning)
8/10 Nässjö Kurt Larsson (ext) & Tobias Sandahl (körning)
9/10 Askersund Kurt Larsson (ext) & Tobias Sandahl (körning)
15/10 Vinslöv Kurt Larsson (ext) & Tobias Sandahl (körning)
16/10 Sätila Kurt Larsson (ext) & Tobias Sandahl (körning)
13/11 Gotland Kurt Larsson (ext), körning vakant

Allmänna bestämmelser:

1. Till bedömningen får anmälas hingst tillhörande grundstambok avdelning 1, födda 2020-2022.
  2. Hästägareförsäkran är obligatorisk. Blankett ska fyllas i vid sekretariatet innan urlastning.
  3. Domare lämnar verbal beskrivning och individuell rådgivning om anmäld hingst. Ingen poängsättning sker vid bedömningen.
  4. Hingstar ett år och äldre skall visas i huvudlag med bett, minimiålder för att visa eller framföra hingst är 16 år. Det rekommenderas att visare bär hjälm.
  5. Arrangörerna förbehåller sig rätten till ändringar.
  6. Unghingstbedömningen följer av avelsorganisationerna antagna jävsregler. Fullständiga jävsregler finns att läsa i respektive förenings ”Storeglemente”.
  7. Hästpass skall medtagas till bedömningen. (Gäller ej ännu icke grundstambokförda/registrerade föl)

Anmälan:

Anmälan skall ske på anmälningsblankett eller via internetanmälan på Svenska Hästavelsförbundets hemsida www.svehast.se, Sista anmälningsdag till visning i augusti är den 7/8, för visningar i oktober den 15 september.

Anmälningsblankett sändes till Liselotte Erixon, Åslunda 202, 195 92 MÄRSTA. Önskas boxplats eller boende till Askersund, kontakta Towa Wallbom via telefon, 073-1818339 eller towa.wallbom@telia.com

Klasser:

1 Hingstföl
2 1-åriga hingstar, enbart exteriör rådgivning
3 1-åriga hingstar som ska visas tömkörda (kan utgöra prov i unghingstutbildningsprojektet) samt exteriör rådgivning
4 2-åriga hingstar, enbart exteriör rådgivning
5 2-åriga hingstar som ska visas körda för släpa/kälke (kan utgöra prov i unghingstutbildningsprojektet), samt exteriör rådgivning

Utbildningsprojekt:

Projektansökan gällande utbildning av hingstar för dessa tre raser är insänd till Jordbruksverket men ännu ej beviljad.Till projektplanen hör en utbildningsplan för inkörning av brukshäst, se text nedan. Hingstägare eller dess företrädare har möjlighet att ansluta sig till projektet, och på så vis ha möjlighet att tilldelas medel ur projektet, om utbildningen följer fastställd utbildningsplan och hingsten erlägger ett godkänt prov, vilket för 1- och 2-åringar sker vid unghingstrådgivningen. Slutprov för 3- och 4-åriga hingstar sker vid central avelsvärdering.